Droge stof…

Regenton.jpgwoensdag 01 juli 2020

2020 kent weer een droog eerste half jaar. Minister van Nieuwenhuizen kwam onlangs op bezoek in Twente om polshoogte te nemen over de droogteproblematiek. Direct na haar bezoek kondigde de minister aan om 100 miljoen extra beschikbaar te stellen voor maatregelen die helpen om het droogtevraagstuk aan te pakken.
Het is nu het derde jaar op rij dat het zo extreem droog is. Waar de natuur zijn veerkracht twee jaar heeft kunnen etaleren, begint de droogte nu echt zijn tol te eisen. Bomen verzwakken en het grondwater is ver te zoeken… Ook voor de landbouw wederom grote vraagstukken. Kunnen we nog beregenen?

Door Hugo Tromp
Water verbindt

Water verbindt gebieden van bron tot monding. Water verbindt de zoete leefomgeving van een paling in de Regge met het voorplantingsgebied in de zoute Sargassozee. Water verbindt ook thema’s zoals hittestress in de stad, grondwater, oppervlakte water en de drinkwatervoorziening.
De ChristenUnie staat voor waterbeheer dat past bij onze opdracht om als rentmeesters te zorgen en te waken over de aarde. Ook in het waterbeheer vraagt dat om zorgvuldige keuzes.  We zullen steeds meer moeten kijken naar onze omgeving:  Hoe houden we het water vast?

Droogte en wateroverlast
De verwachting is dat we steeds meer met langdurige droogte en incidentiele wateroverlast te maken krijgen. Daarmee is niet alleen de droogte een uitdaging, ook de hevige buien kunnen zorgen voor flink veel overlast. In de stedenband van Twente kennen ze die vragen maar al te goed.
Tot slot daarom nog een prachtig voorbeeld van samenwerking tussen de gemeente en het waterschap en een voorbeeld van innovatie op het gebied van water.

Slimme regenton
In Enschede loopt een pilot van een slimme regenton. De regenton wordt gevuld door regenwater. Normaal gesproken als de ton vol zit, dan stroomt hij met nog meer regenval over. Al dat overtollige water komt in het riool terecht. Hevige buien zorgen dan voor overlast. Het riool kan die hoeveelheid water niet aan en de putdeksels drijven door de volgelopen straten.
De slimme regenton heeft een systeem met een link naar buienradar. Als flink veel regen wordt verwacht loopt de regenton automatisch rustig leeg. Hierdoor heeft het riool wel wat meer water te verwerken, maar niet teveel in één hoos. Als dan de hevige bui daadwerkelijk komt is de ton leeg en kan het eerste water worden opgevangen in de ton en niet in het riool. Nu zet één ton niet veel zoden aan de dijk. Daarom zijn er vele slimme tonnen in Enschede in gebruik voor deze pilot. Zo is deze collectieve regenton een kostbaar spaarbekken en een vernuftige buffer bij hevige regenval.

Zie ook:

Reacties op 'Droge stof…'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.